Dr. Barna István belgyógyász, a magasvérnyomás-, vese- és zsíranyagcsere betegségek szakorvosa
+3620-327-4874

A szaunázás egészségügyi hatása

A szaunázás nem csupán kellemes és pihentető, hanem az egészségi állapotra is jótékonyan hat, erre világít rá egy 2018-as átfogó szakirodalmi áttekintés, amit finn kutatók készítettek. 

Állítják, hogy  ” a hagyományos szaunázás fiziológiai hatása megegyezik a mérsékelt vagy nagy intenzitású fizikai aktivitás, mint például a gyaloglás által előidézett fiziológiai válaszokkal”. Egyes kardiovaszkuláris, idegrendszeri és tüdőbetegségek, például az asztma és az influenza kockázatát csökkenti; enyhíti a reumás betegségek fájdalmát és a fejfájást; javítja az életminőséget.

 

Eredményes, ha rendszeres

A finn szaunában a hőmérséklet 80 ° C és 100 ° C közötti, 10-20% relatív páratartalom mellett. Hagyományosan a finn szaunázók 5-20 percet töltenek a szaunában, és utána vízbe merülnek, zuhanyoznak vagy egyszerűen szobahőmérsékleten pihenve hűlnek le. Teszik mindezt átlagosan 2-3 alkalommal hetente.

A cikk szerzői számos tanulmányt összegeztek, és köztük több is arról számol be, hogy az akut és krónikus állapotok kockázata kisebb a heti 4-7 alkalommal szaunázók között, mint azoknál, akik csak heti egy alkalommal szaunáznak. A szerzők rávilágítanak, hogy a szaunázás és a fizikai aktivitás együttesen még inkább növeli az egészségügyi előnyöket, és csökkenti a szív- és érrendszeri halálozás kockázatát.

Két kísérleti vizsgálat szerint középkorú felnőtteknél a szisztolés és a diasztolés vérnyomásra kedvező hatással volt az egyszeri, 30 perces szauna-foglalkozás (a szaunában történő felhevülés és utána a lehűlés együtt számít egy eseménynek). Noha egy hosszú távú prospektív vizsgálatban azt találták, hogy a magas vérnyomás kialakulásának kockázata 47% -kal csökkent, ám nincs még meggyőző klinikai vizsgálat arra, hogy a rendszeres szaunázás védelmet nyújtana a hipertóniával szemben.

A finn tudósok által áttekintett publikált vizsgálatok szerint a szaunázás

  • csökkenti a vérnyomást
  • javítja az endothel működését
  • csökkenti az oxidatív stresszt és a gyulladást
  • előnyösen hat az autonóm idegrendszerre
  • csökkenti a keringési vascularis rizikó faktorokat
  • előnyösen befolyásolja a hormonális változásokat
  • csökkenti az artériás merevséget.

Azonban a gyakori szaunázás tényleges ok-okozati hatását ezekre az egészségügyi állapotokra  további vizsgálatokkal kell még megerősíteni, és azt is vizsgálni kell, hogy a rendszeres szaunázás hosszabb távon milyen változásokat idézhet elő a szív- és érrendszeri egészség terén.

 

A szaunázásnak kockázata is van

A szaunától a hidegebb környezetbe való gyors váltás hirtelen hemodinamikai változásokhoz vagy ritmuszavarokhoz vezethet. Ezért a szaunázás ellenjavallt, ha az alább felsoroltak egyike is fennáll.

  • instabil angina pectoris,
  • friss myocardialis infarktus,
  • kezeletlen magas vérnyomás,
  • ischaemiás vagy dekompenzált szívelégtelenség,
  • súlyos aorta stenosis.

Kerülendő továbbá a szaunázás fertőző vagy akut gyulladásos állapotokban,  láz esetén, és bizonyos bőrbetegségekben (ha bőrgyógyászati betegsége van, mindenképpen kérje ki az orvosa véleményét a szaunázásról).

 

Forrás: https://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196(18)30275-1/fulltext

No Comments

Comments are closed.