Kerülje el az influenzát! 1. rész

Oltással, alapos kézmosással és tudatos életmóddal elkerülheti az influenzát.  Persze ezek sem nyújtanak (külön és együtt se) 100 százalékos védettséget, de biztosan csökken a megbetegedés és a szövődmények kialakulásának valószínűsége.

A pácienseim túlnyomó többsége hipertóniás és/vagy vesebeteg, sokan cukorbetegek, szív-és keringési betegségekkel élnek. Ha azt kérdezik tőlem, hogy adassák-e be az influenza elleni védőoltást, akkor egyértelműen igen a válaszom.

Az oltás a szövődmények ellen is véd

Ha Ön 60 évesnél idősebb és/vagy krónikus betegségben szenved, akkor mindenképpen adassa be magának az influenza elleni védőoltást! És nem csak azért, mert ezzel elkerülhető az influenza (az eleve gyengébb immunrendszerű idősek esetén is 40-60 százalékban), hanem azért is, mert így csökken a szövődmények kialakulásának az esélye.  A náthára hőemelkedés és rossz közérzet jellemző az elején, ezzel szemben az influenza majdnem mindig hirtelen, magas lázzal kezdődik. A lázas állapot önmagában is veszélyes lehet, ám a szövődmények némelyike egy éppen hogy egyensúlyban tartott krónikus (idős) beteg számára akár halálos kockázatot is jelenthet!

Nem betegít meg az oltás!

A háziorvosok eleve beadják az oltást a 60 évesnél idősebbeknek, a terheseknek és a krónikus betegségben szenvedőknek, csak el kell menni a rendelőbe. Igen,az oltásnak van csekély kockázata, ám ez eltörpül a betegség és a szövődmények kockázat mellett. Ne higgyen a szóbeszédnek, az oltás biztosan nem okoz influenzát, egész egyszerűen azért, mert nincs benne élő kórokozó! Természetesen előfordulhat, hogy az oltást megkapja valaki, de mégis megbetegszik. Ennek 2 oka lehet. Az egyik, hogy az oltás csak 90 százalékos védettséget nyújt, a másik, hogy a védettség általában 14 nap alatt alakul ki, és ez idő alatt is el lehet kapni az influenzát. Ezért szükséges még a járvány kirobbanása előtt beadatni az oltást! Az ingyenes oltóanyag mellett receptre másik vakcinát is lehet vásárolni a patikákban, ezek több típusú influenza vírus ellen védenek.

Mit tehet az oltás beadatásán túl? A 2. rész erről szól.