Dr. Barna István belgyógyász, a magasvérnyomás-, vese- és zsíranyagcsere betegségek szakorvosa
+3620-327-4874
fogadalom

Újévi fogadalom

 

Néhány egészséges újévi fogadalom, amit érdemes megfogadni:

  • Egészségesen táplálkozok. Több zöldséget és gyümölcsöt eszem, és kevesebb sót és cukrot.
  • Többet mozgok, tornázok. Rendszeres testedzést végzek.
  • Leadom a súlyfelesleget.
  • Több vizet iszok. Üdítők helyett inkább ásványvizet és cukrozatlan teát iszom.
  • Kevesebb alkoholt fogyasztok.
  • Leszokok a cigarettáról.
  • Nem stresszelek, nyugodt maradok.
  • Kipihenem magam. Alvásigényemet kielégítem.
  • Rendszeresen járok orvosi ellenőrzésre.
  • Figyelek magamra. És odafigyelek másokra is.

 

Néhány fontos lépést be kell tartani ahhoz, hogy az újévi fogadalmakat ténylegesen megvalósítsuk:

  1. Célod legyen jól átgondolt, reális és konkrét! Hagyj magadnak időt arra, hogy kigondold és pontosan megfogalmazd fogadalmadat, ami reálisan megvalósítható a számodra.
  2. Egyszerre egy fogadalomra koncentrálj! Ha az életedben több dolgon is szeretnél változtatni, akkor írj egy listát, és az azon szereplő tételeket rendezd fontossági sorrendbe. Ezután csak a legfontosabbat fogadd meg! A fogadalmak megtartása nagy összpontosítást és önuralmat igényel, az erőid megosztásával csak a sikertelenség kockázatát növeled.
  3. Általánosságok helyett tűzz ki konkrét célt! Nehéz eleget tenni annak a fogadalomnak, hogy „le fogok fogyni”, vagy „ezentúl sportolok”. Ha viszont konkrétumokban gondolkodsz (például: az év végéig leadok 10 kilót, vagy minden héten 3-szor tornázok), biztosan tudni fogod, hogy hol tartasz a célod elérésében.
  4. Ésszerű és teljesíthető fogadalmat tegyél! Eleve teljesíthetetlennek tűnő fogadalmat soha ne tegyél, hiszen így biztos a kudarc. Hiába fogadod meg például, hogy többé egy percet sem fogsz lustálkodni, ez úgysem fog tökéletesen sikerülni. Reálisabb célkitűzésnek tűnik például az, hogy tévénézés helyett végzel egy kis házim. Az is fontos, hogy csak olyan dolgot vállalj, amelynek a teljesítése kizárólag tőled függ.
  5. Tudatosítsd magadban az elhatározásod okát! Ha például megfogadod, hogy leszoksz a dohányzásról, írd össze, miért is akarod letenni a cigarettát. A papírt tedd jól látható helyre, így segíthet új erőre kapni, ha időközben elgyengülnél.
  6. Bízz magadban! Koncentrálj arra, hogy igenis be tudod tartani az újévi fogadalmadat! Az újévi fogadalmak megtartása – különösen ha egy rossz szokás elhagyása vagy az életstílusunk megváltoztatása a cél – kemény munka. Gondolj úgy magadra, mint egy sportolóra, aki folyamatosan edz. Ha kitartó vagy, előbb-utóbb be fogsz érni a célba!
  7. Haladj fokozatosan! Az a fogadalmad, hogy rendszeresen fogsz futni? Rendben, de nem kell rögtön a maratonnal kezdened. Fuss első nap 250 métert, majd 500-at és így tovább, amíg elégedett nem leszel az eredménnyel. Ha erős dohányos vagy, és le akarsz szokni, már az is siker, ha eleinte csökkented az elszívott cigaretták számát. A lényeg, hogy folyamatosan az előre kitűzött célt tartsd szem előtt – akár tervet is készíthetsz, ami segít átlátni, hogyan haladsz.
  8. Jutalmazd meg magad! Minden alkalommal, amikor sikerült megtenned egy nagyobb lépést vagy ellenálltál a csábításnak, ajándékozd meg magad.
  9. Ne csüggedj el kisebb visszaesések esetén! Kevés olyan ember van, aki soha nem inog meg, ha meg akar változni. Az a lényeg, hogy ha vissza is estél valamiért, tudd, hogy ez nem jogosít fel a fogadalmad feladására. Ha már több hónapja nem dohányzol, de egy buliban elszívsz egy szálat, nem kell másnap is rágyújtanod csak azért, mert volt egy ballépésed! Inkább tanulj a dologból, vond le a megfelelő következtetéseket, és így legközelebb erősebb lehetsz a kihívással szemben.
  10. Kerüld a kísértést! Gondold át, hogy milyen helyzetben, környezetben vagy hajlamos arra a cselekedetre, amin változtatni akarsz. A rossz szokások elhagyását nagyban megkönnyíti, ha elkerülöd ezeket a helyzeteket. Ha például diétázni szeretnél, akkor a barátaiddal a cukrászda helyett egy közeli parkban találkozzatok legközelebb.
  11. Beszélj a céljaidról, keress sorstársakat! Oszd meg újévi fogadalmaidat a családtagjaiddal, barátaiddal – akik szeretnek, megjegyzések helyett támogatni fognak. Ha nem nagyon extrém az újévi fogadalmad, valószínűleg találsz majd az ismerőseid között olyat, aki hasonlót tervez (diétázáshoz, a cigarettáról való leszokáshoz és a testmozgáshoz biztosan találsz majd partnert). Fogjatok össze, mert ha egymást bátorítjátok, könnyebb megtartani a fogadalmat! Sokszor már az is segít, ha elmondhatod valakinek, hogy mennyire nehéz a vállalt cél teljesítése.
  12. Kitartás! Az első perc után nem érkezik meg a várva várt eredmény. Kicsit több idő kell hozzá. Legyen hozzá kitartásod!

 

Forrás: http://drbarnaistvan.hu , http://www.hogyankell.hu

No Comments

Comments are closed.