Gál-Barbara_Fókuszpont

Veseszövődmény, magasvérnyomás cukorbetegségben

A cukorbetegségre jellemző idült szövődmények között kiemelt jelentősséggel rendelkezik a veseszövődmény (nephropathia diabetica). Veseszövődmény esetén a vérnyomás emelkedik, a vizeletben fehérje (albumin) jelenik meg, s a vese egyre kevésbé tud eleget tenni kiválasztó funkciójának. A betegek gyakran tesznek fel olyan kérdéseket, amelyekből kiderül, hogy e szövődmény néhány részletével talán kevésbé vannak tisztában, s a teendőket illetően is útmutatást várnak. A fontosabb ismereteket érdemes tehát áttekinteni.

• Milyen gyakran fordul elő cukorbetegségben veseszövődmény?
    Az inzulindependens cukorbetegek kb. 1/3-át érinti ez a szövődmény. Az előfordulásra a betegség kezdetét követő első években alig kell számítani, leggyakrabban 10-15 év betegségtartam után alakul ki ez a szövődmény. A nem-inzulindependens cukorbetegek kb. 15-20 %-át érinti a szövődmény, itt viszont gyakori, hogy a diabetes felismerésekor már észlelhető a veseszövődmény enyhe formája. Ennek oka az, hogy a nem-inzulindependens cukorbetegség kialakulását gyakran egy több évre terjedő, tünetmentes előperiódus vezeti be, amely alatt a veseszövődmény már kialakulhat. Örvendetes tény, hogy az elmúlt két-három évtizedben a veseszövődmény előfordulási gyakorisága egyértelműen csökkenő tendenciát mutat, az egyre jobb terápiás lehetőségek széles körű hozzáférhetősége következtében.
  • Van-e különbség a férfi és nő cukorbetegek veseszövődményének előfordulási gyakorisága között?
    Igen. Nemzetközi és hazai adatok alapján egyértelmű, hogy e szövődmény valamelyest nagyobb arányban érinti a férfiakat.
  • Van-e jelentősége örökletes tényezőknek a veseszövődmény kialakulásában?
    Igen. Noha a veseszövődmény kialakulásának minden részletre kiterjedő, pontos magyarázatát az orvostudomány ma még nem ismeri, egyre meggyőzőbb adatok szólnak amellett, hogy a kialakulásban örökletes tényezőknek is szerepe van. Így valószínűen örökletes tényezők magyarázzák azt a tényt, hogy a cukorbetegek kb. 1/3-át érinti, kb. 2/3-át pedig elkerüli ez a szövődmény.
  • Milyen tényezők játszhatnak még szerepet a veseszövődmény kialakulásában?
    A tartósan rossz anyagcserehelyzet egész biztosan hozzájárul ahhoz, hogy e szövődmény nagyobb valószínűséggel alakuljon ki. Ma már több, számos beteg éveken keresztüli követéses vizsgálati megfigyelése bizonyítja, hogy a hosszú időn keresztüli jó vércukorértékek biztosítása csökkenti a veseszövődmény kialakulásának a kockázatát.
  • Cukorbetegségben gyakran kialakul magasvérnyomás. Milyen hatással van az emelkedett vérnyomásérték a veseműködésre?
    A magasvérnyomás egyértelmű rontja a vesefunkciókat. Ma úgy tartjuk, hogy a rossz anyagcsere-helyzet (tartósan magas vércukor- és HbA1c-érték) és a rendezetlen vérnyomás az a két legfontosabb körülmény, amelynek cukorbetegek esetében komoly szerepe van a veseszövődmény elindításában és fenntartásában.
  • Mi a veseszövődmény lényege?
    A vese a vizeletkiválasztás szerve. Számos kicsiny vizeletkiválasztó egység – az ún. glomerulus – normális működése biztosítja azt, hogy a szervezet számára szükségtelen, olykor káros anyagok a vizeletbe kiválasztva a szervezetből kikerüljenek. A cukorbetegség a glomerulus működését befolyásolhatja oly módon, hogy annak következtében a vizeletbe nagyobb mennyiségű fehérje (albumin) választódik ki. A fehérjekiválasztás (albuminuria) fokozódása a glomerulus károsodásának a korai jele. Később, a cukorbetegség előrehaladtával a glomerulusok működése tovább romlik. Egyre több glomerulus esik ki a működésből, ilyenkor csökken a káros anyagok kiválasztása a vizeletbe, ez a körülmény laboratóriumi vizsgálatokkal jól felismerhető. Végül veseelégtelenség alakulhat ki, ami – orvosi segítség nélkül – a beteg halálához vezethet. Ma már azonban nem veszítünk el beteget veseelégtelenség miatt, hiszen ebben az állapotban művese-kezeléssel, egyes esetekben veseátültetéssel segíteni lehet a betegeken.
  • Hogyan lehet korán felismerni a veseszövődményt?
    Az előzőekből következik, hogy vizeletvizsgálattal, az ún. microalbuminuria meghatározásával a veseszövődmény egészen korai stádiuma felismerhető. Természetesen szükség van vérvételes laboratóriumi ellenőrzésre is, de a vérvétel esetleges kóros eredménye a szövődménynek nem a korai, hanem az előrehaladottabb stádiumát jelzi. Fontos a betegek vérnyomásának időszakos, rendszeres ellenőrzése is.
  • Milyen vizeletmintára van szükség a microalbuminuria meghatározásához?
    Ideális esetben 24 órán keresztül, pontosan meggyűjtött vizeletből nyert minta a legjobb a laboratóriumi méréshez. A gond az, hogy a gyűjtés olykor pontatlan (s ez téves következtetéshez vezet), ill. egyes betegek rohanó életmódja miatt a gyűjtésre nem nyílik lehetőség Ezen esetekben a reggeli első vizeletmintából történő meghatározás is igen sok segítséget nyújt az orvosnak.
  • Milyen gyakran van szükség a microalbuminuria meghatározására?
    Szűrővizsgálati jelleggel évente legalább egy ízben minden cukorbeteg esetében indokolt a microalbuminuria meghatározása. Kóros érték esetén, a gyógykezelés ellenőrzéséhez hozzátartozik az ismételt mérés, ilyenkor gyakrabban, évente több alkalommal is, az orvos által meghatározott gyakorisággal indokolt a microalbuminuria meghatározása.
  • Milyen panasza van a veseszövődményben szenvedő cukorbetegnek?
    Fontos tudni, hogy a veseműködés kezdeti romlása a betegnek nem okoz panaszt. Ezért célszerű szűrővizsgálatokkal felderíteni a kezdeti veseszövődményben szenvedő cukorbetegeket. Jelentősebb veseműködési zavar esetén általános tünetek – étvágytalanság, hányinger, hányás, olykor hasmenés, gyengeség, erőnléti állapothanyatlás – mutatkoznak. Ebben a stádiumban a vérnyomás már kifejezetten magas szokott lenni, ez fejfájásos panaszt eredményezhet. Végstádiumban a vizelet mennyisége megkevesbedik, esetleg bőr alatti vizenyő (szem körül, olykor lábszárakon is) kialakulása jellemezheti az állapotot.
  • Van–e jelentősége a vérnyomás értékének?
    Nagyon fontos körülmény, hogy a veseszövődményt előbb-utóbb magasvérnyomás kialakulása kíséri. A vérnyomást megfelelő gyógyszerekkel normális tartományban kell tartani, mert a kezeletlen magasvérnyomás nemcsak a veseműködés romlását gyorsítja, hanem egyéb szervek (szív, érrendszer) károsodását is okozhatja.
  • Mi a magasvérnyomás kezelésének célértéke cukorbetegségben?
    A nemzetközi és hazai szakmai ajánlások egyértelműen azt tanácsolják, hogy a cukorbetegséghez társuló hypertonia kezelési célértéke < 130/80 Hgmm.
  • Hogyan lehet a megkívánt, 130/80 Hgmm-nél alacsonyabb vérnyomást elérni?
    Jelentősége van az életmódbeli-étrendi előírások betartásának és természetesen a gyógyszeres kezelésnek. A vérnyomás-csökkentő gyógyszer megválasztása orvosi feladat. Általánosságban elmondható, hogy egyetlen gyógyszerrel a betegek döntő többségében nem sikerül a kezelési célértéket elérni, jellemző módon e betegek kombinációs kezelésre (két vagy ennél több vérnyomáscsökkentő gyógyszer együttes szedésére) szorulnak.
  • A vérzsírértékek mutatnak–e eltérést veseszövődményben?
    Igen. Gyakori, hogy a veseszövődményben szenvedő cukorbeteg vérzsírértékei (szérum koleszterin, triglicerid) kórosan magasak. Ez a körülmény elősegítheti az érelmeszesedés kialakulását, így a vérzsírokat időnként – legalább évente egyszer – vizsgálni kell, s kóros értékek esetén a kezelőorvos által előírt diéta és gyógyszeres terápia válik szükségessé.
  • Előfordul-e veseszövődményben vérszegénység (anaemia)?
    Cukorbetegek veseszövődményének gyanúja, vagy tényleges fennállása esetén az ellenőrzéshez hozzátartozik az időszakos, rendszeres vérkép-ellenőrzés is. Erre azért van szükség, mert több orvosi megfigyelés igazolta, hogy vérszegénység kialakulása rontja a betegek életminőségét. Nem mellékes az a körülmény sem, hogy ma már igen jó gyógyszerekkel rendelkezünk a veseszövődményhez társuló vérszegénység (anaemia) korrekciója terén.
  • Számíthatunk-e vizeletfertőzésre cukorbetegségben, s ennek mi a jelentősége a veseszövődményeket tekintve?
    Cukorbetegekben gyakran jelentkezhet vizeletfertőzésre, hólyaghurutra, vesemedence-gyulladásra utaló panasz. Kerülendő ezért a felfázás, s vizelési panaszok – gyakori, csípő érzéssel kísért vizelés, olykor véres vizelet  -, illetve deréktáji fájdalom, láz esetén azonnal orvoshoz kell fordulni. A panaszokat okozó vizeletfertőzés megfelelő antibiotikumokkal kezelendő, mert az egyébként veseszövődményben szenvedő cukorbeteg veseműködését a kezeletlen vizeletfertőzés tovább ronthatja.
  • Megelőzhető-e a veseszövődmény?
    Mai tudásunk szerint a megelőzésben a legnagyobb szerepe a tartósan jó anyagcserehelyzetnek és a normális vérnyomásértékek biztosításának van. Ezért (is) nagy jelentősége van az intenzív inzulinkezeléssel elérhető jó vércukorértékeknek, ill. szükség esetén a megfelelő vérnyomáscsökkentő gyógyszerekkel történő kezelésnek.
  • Lehet-e segíteni a végstádiumú veseelégtelenségben szenvedő cukorbetegeken?
    Igen. Ma már a betegek rendelkezésére állnak a művesekezelés különböző formái (peritoneális dialízis, hemodialízis). Ezen túlmenően vesetranszplantáció (veseátültetés) jelenthet a betegek számára megoldást, s ezt a gyógyító beavatkozást hazánkban is egyre nagyobb számban végzik a veseszövődményben szenvedő cukorbetegek körében.

Forrás: Hypertonia 2009/1. szám – szerző:  Dr. Jermendy György

Képforrás: Gál-Barbara – Fókuszpont